Golden Tulip Heerlickheijd van Ermelo Recensie – Hotelkamerveiling

‘Genieten en wellness nabij Harderwijk’, dat klonk zeer goed op Hotelkamerveiling. Inmiddels heb ik zo’n beetje alle hotelmogelijkheden op Vakantieveilingen al gedaan, (behalve uiteraard nog 200 van de 300 Fletchers) en ik dacht; ik ga eens op een andere veilingsite kijken. Op Hotelkamerveiling worden alleen maar hotelkamers geveild, zo ook deze kamer in het viersterrenhotel Heerlickheijd van Ermelo.

Ik was in eerste instantie heel blij met deze deal. Uiteindelijk betaalde ik slechts 31 euro voor deze overnachting. Dacht ik… Dat is niet helemaal waar, want er kwamen nog wel wat kosten bij. De 31 euro is inclusief de 9 (!?) euro veilingkosten van Hotelkamerveiling, maar ik moest nog 10 euro bijbetalen voor een comfort kamer, 25 euro voor het ontbijt en bijna vier euro aan toeristenbelasting. Was ik dus veel goedkoper uit dan wanneer ik direct zou boeken? Ik weet het niet..

Goed, ik zou Cheapmiep niet zijn als ik die ietwat slecht ingecalculeerde ‘aanbieding’ niet snel zou vergeten, want het gaat natuurlijk om de ervaring! Na eerst enigszins heerlijk te hebben gegeten bij Tommy’s Harderwijk, namen we de bus naar Ermelo. Vijf minuten lopen vanaf de bushalte lag het dan, in een prachtige bosrijke omgeving: Heerlickheijd van Ermelo. Het is een rare naam die ik meer associeer met de banketbakker, maar eenmaal in het hotel begrepen we wel waar die ‘heerlick’ naar verwijst. Niet alleen is de omgeving heel erg mooi, ook het hotel zelf heeft een prachtige, luxe uitstraling.

Heerlijckheid6

Mooi terras bij de Heerlickheijd

Van de buitenkant is het niet zo heel erg mooi wanneer je komt aanlopen, maar als je de fonteinen ziet en het mooie terras met daarachter het grote zwembad, dan weet je dat je op een goede plek gaat vertoeven. In de lobby is een enorme open haard met Bratz-achtige stoelen, een luxueuze eyecatcher waarvan ik het ietwat overdreven vond dat hij aanstond in hartje zomer, maar aan de andere kant; een pronkstuk in het midden van een kamer moet natuurlijk wel in vuur en vlam staan en er niet stil bijliggen als de gemiddelde Center Parks-open haard (omdat die haardblokken veel te duur zijn!).

De ontvangst was zeer goed, receptie was welbespraakt en heel netjes, echt de viersterrenbehandeling. Er stonden zelfs Booking.com-awards op de balie, dus dat zat wel goed. Eenmaal op de kamer, die op tweede etage was, moest ik wel lachen om de zogenaamd oude kasten, die overduidelijk nieuw waren maar waren ‘geauthenticiteerd’. Het had wel iets schattigs. Sowieso vond ik de inrichting van de kamer niet heel hotelkamer-achtig, maar wat huiselijker, en dat is erg origineel. We hadden netjes koffie- en theefaciliteiten, een bad in de badkamer en een mooie flatscreentelevisie, dus er was weinig te klagen.

Heerlijckheid2

Slow-fi

We moesten er nog even wat tweets uitgooien, maar dat ging moeizaam. Juist omdat we een beetje in een uithoek van het hotel zaten was het wi-fi bereik om te huilen. We zouden ‘over tien minuutjes’ lekker gaan zwemmen in het zwembad dat de ruime openingstijden heeft van 7 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds (halleluja, dat is echt fantastisch!), maar dat werden uiteindelijk 40 minuten door het slome internet. Dat was wat frustrerend, hoewel ik me kan voorstellen dat je als hotelgast niet komt voor de wi-fi, maar gewoon direct het zwembad in was gedoken.

Tot mijn grote spijt moet ik onthullen dat we het zwembad nooit hebben gehaald. Dat klinkt heel romantisch, maar dat is het niet. Partnerlief had een te grote zwembroek mee, waarmee hij echt onmogelijk kon gaan zwemmen. We hebben nog een half uur gehannest met vetertjes en andere manieren om die band op zijn heupen te laten zitten, maar helaas; deze zwembroek was echt veel te los om uberhaupt maar in rond te lopen, laat staan om nat en zwaar te laten worden.. Ik vond het een beetje sneu om hem achter te laten, dus ben ik ook maar lekker op de hotelkamer blijven hangen. Dan maar in bad!

Heerlijckheid5

Schattige hotelkamer

De hotelkamer was uitgerust met vanalles en nogwat om de kamer lekker koel te maken, dus we hebben een heerlijke nacht gehad in de Heerlickheijd van Ermelo. Het was alleen jammer dat we werden gewekt door iemand die haar deur niet dichtkreeg, en besloot om daar een half uur lang mee te slaan om te kijken of hij dan op mirakuleuze wijze wel dicht ging. Een tikkeltje frustrerend, maar niets waar het hotel echt iets aan kan doen. Op naar het ontbijt, want daar had ik 25 euro voor betaald dus daar wilde ik alles uithalen wat er in zat! (niet letterlijk hoor 😉 )

Een goed onbijt met warme croissants, chocoladebroodjes, diverse verse bolletjes en yoghurt. Daarnaast waren er zowel scrambled eggs met of zonder bacon op te scheppen en gekookte eieren. Het was wel een typisch Nederlands hotelontbijt voor een viersterrenhotel, maar wel erg goed en lekker. Helaas werd het ontbijt verpest door wespen die binnen waren gekomen door de openstaande deuren naar het terras. Ik ben nogal panisch voor wespen (ik weet het, het slaat nergens op, en nee, ik ben niet allergisch), dus ik ga altijd al bewust binnen zitten in de zomer. Toch waren er een paar binnengekomen en die maakten mij het leven zuur.

Heerlijckheid4

Viel een beetje uit de toon

Wat me grappig genoeg eigenlijk nog meer stoorde dan de wespen, was de coordinatrice van het onbijt. Eerst kwam ze naar me toe om te vragen of het smaakte, wat ik enorm attent vond. Maar eigenlijk vroeg ze het alleen maar om te checken of ik wel betaald had, want ze vroeg direct daarna of ik mijn onbijtmuntjes wel had ingeleverd. Dat had ik netjes bij haar collega gedaan, dus ik vroeg me af waarom ze dat niet aan hem vroeg in plaats van mij zo on the spot te zetten. Op zich geen big deal ofzo, maar ik vond het niet zo heel gastvrij en ik vroeg me af of ze dat ook aan het bejaarde dametje had gevraagd dat achter me zat. Maar, misschien ligt dat aan mij, het was maar gewoon een vraag natuurlijk.

Wat me echter wel stoorde aan de ontbijtcoordinator, was haar aanwezigheid. Ik heb alle instructies aan haar personeel gehoord, want ze praatte enorm hard en was voortdurend heel aanwezig. Ik vind dat niet zo passen bij een mooi sereen hotel als de Heerlickheijd van Ermelo, al moet ik zeggen dat er om 11 uur toen het ontbijt afgelopen was wel direct een gospelmiddag in een van de zalen van het hotel was, die nogal doordreunde in de eetzaal. Een beetje uit de toon, hoewel ik er eigenlijk wel om kon lachen daardoor. Het is verder een hotel dat heel makkelijk een heerlickheijd kan zijn; het zwembad zat er heerlijk uit, er zijn welnessfaciliteiten, er heerst op de meeste plekken een zeer luxe en professionele sfeer en de kamers zijn tiptop in orde. Schoon, origineel ingericht en van alle gemakken voorzien.

Heerlijckheid1

Ermelo is prachtig

Ik zou dit hotel bijvoorbeeld zeker aan mijn ouders aanraden. Ermelo is een prachtige omgeving om lekker te gaan fietsen en het hotel is een perfecte plek om lekker een nachtje bij te komen van je fietstocht. Ondanks dat ik een paar dingen niet zo prettig vond tijdens mijn verblijf, is mijn indruk van de Heerlickheijd van Ermelo zeer goed. Het is een goed hotel met een professionele uitstraling en mooie kamers, in een prachtige omgeving.